batampos.co.id – Malaysia kembali mengkampanyekan tahun kunjungan Malaysia atau Visit Malaysia Year 2020. Sejalan dengan Visit Malaysia 2020, Negeri Johor juga mulai mengkampanyekan Visit Johor 2020.

Peluncuran Visit Malaysia di tingkat Negeri Johor dan Visit Johor 2020 ini diselenggarakan di Holiday Villa Johor Bahru, Selasa (24/9/2019).

Selain peluncuran Visit Malaysia 2020 dan Visit Johor 2020, Tourism Malaysia wilayah selatan juga menggelar Tourism Malaysia Travel Mart @ JB and Management Session bersama penggiat industri pariwisata.

Kegiatan ini salah satu program pariwisata domestik yang melibatkan industri pariwisata untuk mendapatkan kerjasama dengan pengusaha industri pariwisata seperti Kementerian Pariwisata, Seni, dan Budaya Malaysia, MATTA, pengusaha hotel dan produk pariwisata.

Timbalan Ketua Pengarah Toursim Malaysia, Encik Zulkfly MD Said, mengatakan, peluncuran Visit Malaysia 2020, Visit Johor 2020, dan Toursim Travel Tarvel Mart merupakan upaya promosi dan meningkatkan kunjungan wisatawan ke Negeri Johor maupun Malaysia.

Ia mengungkapkan, hingga pertengahan tahun jumlah wisman yang masuk ke Malaysia sudah mencapai 13, 35 juta orang.

Selama periode tersebut, negara yang paling banyak memberikan kontribusi pada jumlah kunjungan wisman ke Malaysia yakni Singapura, Indonesia, dan China.

Peluncuran Visit Malaysia di tingkat Negeri Johor dan Visit Johor 2020 ini diselenggarakan di Holiday Villa Johor Bahru, Selasa (24/9). Foto: Ahmadi Sultan/batampos.co.id

“Ketiga negara inilah yang paling banyak atau top 3 wisman ke Malaysia,” kata Encik Zulkifly.

Tahun lalu, Malaysia mampu mendatangkan 25,8 juta wisman. Sementara tahun ini Malaysia menargetkan kunjungan wisman sebanyak 28,1 juta wisman.

Adapun tahun depan, saat Visit Malaysia 2020, Malaysia menargetkan kunjungan
wisman sebanyak 30 juta orang.

Negeri Johor adalah salah satu pintu masuk wisman ke Malaysia. Letaknya yang berbatasan dengan negara tetangga seperti Singapura dan Indonesia membuat Johor yang berada di bagian selatan Malaysia memberikan kontribusi positif terhadap
jumlah kunjungan wisman ke Malaysia.

Pengarah Tourism Johor, Puan Hajah Zihan Ismail, memaparkan wisman yang datang melalui Johor masuk melalui 14 pintu, yakni 9 pelabuhan, satu bandara, dan jalur darat. Selama 4 tahun terakhir jumlah wisman yang masuk Johor rata-rata 15 juta orang.

Sementara tahun ini targetnya 16,6 juta orang. Sedangkan tahun 2020, targetnya 18,8 juta wisman.

“Tahun 2020 adalah tahun kunjungan Negeri Johor. Tahun kunjungan ini sebagai upaya meningkatkan jumlah kunjungan wisatawan mancanegara, terutama dari negara tetangga, Singapura dan Indonesia,” katanya.

Ia melanjutkan, Johor tidak hanya Johor Bahru. Negeri di bagian selatan ini punya 10 daerah yang masing-masing memiliki keunikan seperti Muar dan Tanah Tinggi.

Melalui kampanye Tahun Kunjungan Johor 2020, wisatawan bisa lebih mengenal dan mengeksplore daerah-daerah di Johor.

Pengarah Kanan Bahagian Domestik dan Acara yang juga Ketua Sekretariat Visit Malaysia 2020, Dato Dr Ammar Abd Ghapar, mengatakan, hal yang senada.

Ia mengungkapkan Johor punya segalanya. Pulau yang indah, theme park, gunung, eco park, farmer, dan pantai.

Zulkifly menambahkan, Johor masih punya banyak permata yang tersembunyi (hidden gems) seperti Gunung Ledang.

Juga memiliki banyak objek wisata berstandar internasional seperti Legoland, Desaru, dan lainnya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Pembangunan Wanita, Keluarga, dan Masyarakat Negeri Johor, Cik Liow Cai Tung, mengatakan, mini Travel Mart @ JB and Management Session diikuti 150 buyers dan 70 seller.

Mereka datang dari Johor, Singapura dan Batam. Para pelaku industri pariwisata ini menjual dan memperkenalkan beragam produk wisata.

“Khusus dari Johor, mereka memperkenalkan 20 destinasi dan 20 acara. Ini membantu mempromosikan Johor dan Visit Malaysia 2020,” katanya saat sesi tanya jawab dengan wartawan.(uma)